Podcast & lyd

Denne guide giver dig overblik over, hvordan vi arbejder med lyd i DI – fra tone of voice, distribuering og promovering til teknisk kvalitet, visuel og auditiv identitet. Målet er at sikre, at alle vores lydproduktioner er genkendelige, relevante og lever op til DI’s samlede brandidentitet.

Podcast

Podcast er et stærkt medie, når vi ønsker at skabe nærvær, fordybelse og relationer. I modsætning til mange andre medieformater, lytter folk til podcasts med stor opmærksomhed og i egne rammer – og ofte i længere tid ad gangen. Det gør podcast-formatet til en værdifuld kanal for både viden, holdninger og fællesskab. Find ud af om podcast er det rette format til dit budskab via DI’s brandguide.

Live podcast

Live podcast er en forlængelse af podcast-formatet, der forener den nærværende samtale fra podcast-verdenen med energien og reaktioner fra et fysisk publikum. Når en podcast er etableret har vi to muligheder for at gøre den live.

  1. Til events som Folkemødet og DI Topmødet kan en dedikeret podcast scene skabe synlighed og give værdi til eventets program.
  2. Til særskilte lyttearrangementer kan etablerede podcast give unikke lytteoplevelser og skabe fællesskab.

OBS: Live podcast er kun relevant for allerede etablerede podcast.

Lyden af Industriens Hus

Når vores målgruppe interagerer med os, skal de møde et helstøbt og velovervejet lydunivers – eksempelvis i Industriens Hus.

Derfor har DI sin egen lydpakke med:

  1. Ventetone til vores telefonlinje
  2. Mødeindkaldelser til arrangementer i Industriens Hus
  3. Loungemusik til vores arrangementer
Tone of voice

Når vi optræder på lyd skal vores udtryk og tone følge resten af DI’s brand. Vores modtagere skal kunne genkende os på lyd – uanset om det er i en podcast, til arrangementer, via lydunivers, etc.

Lyd skaber nærvær – i sær fordi vi ofte er direkte i øret på modtageren. DI skal fremstå professionel, vidende og seriøs – med plads til at overraske og forbinde os til modtageren.

Vi taler direkte til modtageren med præcision, autoritet og varme.

Podcastens struktur

Alle DI-podcasts skal følge en ensartet struktur for at skabe genkendelighed og styrke vores brand. Brandintro- og outro findes i DI’s lydunivers.

En typisk episode består af følgende elementer:

  1. Brandintro – DI’s officielle lydlogo afspilles som det første element og en stemme siger ”Du lytter til en podcast fra Dansk Industri”.
  2. Jingle – Podcastens egen jingle afspilles kort efter introen.
  3. Selve podcasten (indholdet) – Her følger samtalen, interviewet eller temaet for episoden.
  4. Call to action (CTA) – Afslut med en opfordring fx ”Læs mere på di.dk”, ”Skriv til os på ...”, ”Tilmeld dig nyhedsbrevet ...” eller en henvisning til en af DI’s andre podcast.
  5. Outro – DI’s officielle lydlogo afspilles som det første element og en stemme siger: ”Du har lyttet til en podcast fra Dansk Industri”.
Det visuelle udtryk: Podcasten bliver også set

Selvom en podcast er baseret på lyd, skal det visuelle udtryk matche DI’s samlede brandidentitet. For at sikre ensartethed og genkendelighed skal alle podcast-cover have:

  1. Podcasttitel
  2. Et simpelt billede
  3. En hvid DI-kasse som ramme
  4. Synligt DI-logo
  5. Følge DI’s designguides retningslinjer for farver og fonte
Kanaler: Hvor udkommer vi – og hvorfor?

Valget af kanal afhænger af indhold og målgruppe, så overvej følgende muligheder, når du skal udkomme med podcast:

Frit tilgængelige platforme

Bruges:

  • Når indholdet skal skabe kendskab og positionere DI bredt
  • Til temaer med bred interesse og relevans

Målgruppe:

  • Medlemmer
  • Den brede befolkning
  • Beslutningstagere

Formål:

  • Branding
  • Stor rækkevidde

MitDI

Bruges:

  • Når indholdet er særligt relevant for medlemmer og handler om services, rådgivning eller medlemsfordele

Målgruppe:

  • Medlemmer

Formål:

  • Eksklusivt
  • Medlemsrettet
DI.dk’s podcastunivers

Bruges:

  • Hver gang man udkommer med en podcast

Målgruppe:

  • Medlemmer
  • Den brede befolkning
  • Beslutningstagere

Formål:

  • Synergi
  • Bibliotek
Promovering: Sådan får podcasten liv

Podcastmarkedet er i dag tæt på mættet, og der kæmpes om opmærksomheden i en konstant strøm af nyt indhold. Derfor er det afgørende at tænke strategisk i forhold til markedsføring af din podcast.

Det handler ikke bare om at få folk til at trykke play – det handler om at opbygge fællesskaber, skabe genkendelse og engagere lyttere, der vender tilbage og spreder budskabet videre.

Tænk SoMe ind

Podcasts lever ikke kun i podcastapps – de skal ud og leve i folks feeds. Tag udgangspunkt i den visuelle identitet fra podcastcoveret (så der forbliver en rød tråd) og:

  • Del klip og citatgrafikker med podcastens vigtigste pointer.
  • Lav korte teasere med værten eller gæsten.
  • Tilpas formatet til platformen – det samme opslag fungerer sjældent både på LinkedIn og Instagram.
  • Brug call to action: ”Lyt nu”, ”Hør hele episoden her”, ”Del med en kollega”.

Sørg for synergi

  • Link podcasten i relevante artikler, nyhedsbreve og MitDI
  • Overvej partnerskaber og samarbejde med relevante profiler til distribution
  • Involver relevante fagpersoner, profiler eller miljøer, og send dem gerne delbart indhold til deres egne kanaler, så de kan være med til at udbrede og engagere.
  • Cross-promotion: henvis til andre DI podcast i slutningen af din podcast.

Lydniveauer og eksport

God lyd er en forudsætning for, at din podcast fremstår troværdig og professionel. Derfor er det vigtigt, at din podcast er optaget og eksporteret i de rette formater og lydniveauer.

  • Stemmer og generel tale skal være i -9dB.
  • Lyde og musik skal være i -16dB.
  • Podcasten skal eksporteres i mp3-format i højeste kvalitet, og under loudness skal den ligge i 16LUFS.

DI’s lydunivers og lydbibliotek
Lydbibliotek

I Brand & Design har vi adgang til tusindvis af færdigproducerede lyde, musik og SFX i det online lydbiblioteket Artlist. Har du brug for en specifik lyd, kan du søge i Artlist og sende URL’en til brand@di.dk, så downloader vi den for dig.

Finder du selv en lyd et andet sted, skal du huske, at du kun må benytte lydklip, arkivklip og musik, som du er sikker på, at du har rettigheder til.

Lydunivers

DI har fået udviklet et unikt lydunivers med udgangspunkt i vores tone of voice. Her finder du bl.a. logolyd, jingler og underlægningsmusik. Det har også lyd, der er målrettet det fysiske rum til brug ved konferencer, events og mere.