Denne guide giver dig overblik over, hvordan vi arbejder med lyd i DI – fra tone of voice, distribuering og promovering til teknisk kvalitet, visuel og auditiv identitet. Målet er at sikre, at alle vores lydproduktioner er genkendelige, relevante og lever op til DI’s samlede brandidentitet.

Podcast er et stærkt medie, når vi ønsker at skabe nærvær, fordybelse og relationer. I modsætning til mange andre medieformater, lytter folk til podcasts med stor opmærksomhed og i egne rammer – og ofte i længere tid ad gangen. Det gør podcast-formatet til en værdifuld kanal for både viden, holdninger og fællesskab. Find ud af om podcast er det rette format til dit budskab via DI’s brandguide.

Live podcast er en forlængelse af podcast-formatet, der forener den nærværende samtale fra podcast-verdenen med energien og reaktioner fra et fysisk publikum. Når en podcast er etableret har vi to muligheder for at gøre den live.
OBS: Live podcast er kun relevant for allerede etablerede podcast.

Når vores målgruppe interagerer med os, skal de møde et helstøbt og velovervejet lydunivers – eksempelvis i Industriens Hus.
Derfor har DI sin egen lydpakke med:
Når vi optræder på lyd skal vores udtryk og tone følge resten af DI’s brand. Vores modtagere skal kunne genkende os på lyd – uanset om det er i en podcast, til arrangementer, via lydunivers, etc.
Lyd skaber nærvær – i sær fordi vi ofte er direkte i øret på modtageren. DI skal fremstå professionel, vidende og seriøs – med plads til at overraske og forbinde os til modtageren.
Vi taler direkte til modtageren med præcision, autoritet og varme.

Alle DI-podcasts skal følge en ensartet struktur for at skabe genkendelighed og styrke vores brand. Brandintro- og outro findes i DI’s lydunivers.
En typisk episode består af følgende elementer:
Selvom en podcast er baseret på lyd, skal det visuelle udtryk matche DI’s samlede brandidentitet. For at sikre ensartethed og genkendelighed skal alle podcast-cover have:

Valget af kanal afhænger af indhold og målgruppe, så overvej følgende muligheder, når du skal udkomme med podcast:

Bruges:
Målgruppe:
Formål:

Bruges:
Målgruppe:
Formål:

Bruges:
Målgruppe:
Formål:
Podcastmarkedet er i dag tæt på mættet, og der kæmpes om opmærksomheden i en konstant strøm af nyt indhold. Derfor er det afgørende at tænke strategisk i forhold til markedsføring af din podcast.
Det handler ikke bare om at få folk til at trykke play – det handler om at opbygge fællesskaber, skabe genkendelse og engagere lyttere, der vender tilbage og spreder budskabet videre.

Tænk SoMe ind
Podcasts lever ikke kun i podcastapps – de skal ud og leve i folks feeds. Tag udgangspunkt i den visuelle identitet fra podcastcoveret (så der forbliver en rød tråd) og:

Sørg for synergi

Lydniveauer og eksport
God lyd er en forudsætning for, at din podcast fremstår troværdig og professionel. Derfor er det vigtigt, at din podcast er optaget og eksporteret i de rette formater og lydniveauer.
I Brand & Design har vi adgang til tusindvis af færdigproducerede lyde, musik og SFX i det online lydbiblioteket Artlist. Har du brug for en specifik lyd, kan du søge i Artlist og sende URL’en til brand@di.dk, så downloader vi den for dig.
Finder du selv en lyd et andet sted, skal du huske, at du kun må benytte lydklip, arkivklip og musik, som du er sikker på, at du har rettigheder til.
DI har fået udviklet et unikt lydunivers med udgangspunkt i vores tone of voice. Her finder du bl.a. logolyd, jingler og underlægningsmusik. Det har også lyd, der er målrettet det fysiske rum til brug ved konferencer, events og mere.